De titel doet misschien vermoeden dat ik tips ga geven over hoe je fit de leeftijd van 55 jaar kunt aantikken. Maar nee, ik bedoel het Fit for 55-pakket waarmee de Europese Commissie wil voorzien in een eerlijke, concurrerende en groene transitie naar een klimaatneutraal Europa. Een pakket waar ik benieuwd naar ben. Want met de klimaattop nog vers in het geheugen, lijkt het erop dat we veel praten, maar nog weinig in ‘action, action, action’ komen. De uitstoot van broeikasgassen moet in 2030 met 55% omlaag ten opzichte van het niveau van 1990. Vandaar het ‘Fit for 55-pakket’. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen noemt het een van de meest ambitieuze hervormingen van het EU-beleid ooit. Een tiental wetsvoorstellen moet zorgen voor realisatie van de doelstellingen van de Green Deal. Uiteindelijk is Europa dan in 2050 klimaatneutraal. Ondernemersorganisatie voor de technologische industrie FME is blij met het Fit For 55-pakket. Er wordt niet langer gestuurd op nationale CO2-reductie, maar op een gezamenlijke CO2-reductieopgave voor alle EU-lidstaten. “Zo beschermt Fit For 55 enerzijds de concurrentiepositie van onze industrie en vergroot het anderzijds de kansen van Nederlandse energie-innovaties op de Europese markt”, aldus FME. De technologische industrie wil de vernieuwde Europese ambitie onder ­andere behalen met Plan 6-25. De focus ligt op innovaties die de proces­efficiency verbeteren en kosten verlagen. Zo moet tot en met 2025 een reductie van 6 Mton CO2 per jaar worden gerealiseerd. Mooie plannen, maar zijn we niet aan de late kant? Gelukkig zijn er bedrijven die het roer al lang hebben omgegooid. Neem het bedrijf Interface (producent van tapijttegels) waar duurzaamheid en circulariteit inmiddels de leidraad vormen voor hun businessmodel. Interessant hoe zij dit samen met hun ketenpartners succesvol in de praktijk brengen en wat de visie en drivers hierachter zijn. Wil je hier meer over weten, kijk dan de film ‘Beyond Zero’. Met dit soort praktijkvoorbeelden kunnen we wat! En er is er geen tijd te verliezen. De roep om duurzame productie en consumptie en een circulaire economie wordt groter. Daar kunnen we eindeloos over blijven brainstormen, maar laten we vooral samen met onze ketenpartners de mouwen opstropen en beginnen! Astrid van Ballegoy Marketingmanager Hitma

transitieklimaatneutraal