Visuele inspectie van olie is de eenvoudigste en goedkoopste dagelijkse olie-analyse direct op de installatie. Kleur en helderheid kunnen al veel zeggen over de conditie van het oliebad.
Analyse van olie voor hydrauliek- of smeeroliesystemen is essentieel voor een optimaal draaiende installatie. Zaken als:
- de (ISO)olie-reinheid
- het watergehalte
- viscositeit
- TAN-waarde
- de (metalen)slijtage-scan
moet je in beeld hebben en volgen. Maar wat vaak wordt vergeten: met het blote oog kun je ook al veel zien. Visuele inspectie van de olie is een onderschat instrument.
Conditie oliebad
Kleur en helderheid kunnen veel zeggen over de conditie van het oliebad. Een troebele olie is een goede indicatie voor de aanwezigheid van vocht. Snelle verkleuring van de olie van een lichte naar donkere kleur kan een indicatie zijn voor aanwezigheid van oxidanten of een veranderende TAN-waarde.
Normaal gesproken zijn dit zaken die pas aan het licht komen bij de eerstvolgende olie-analyse die soms eens per kwartaal, maar vaker slechts eens per jaar wordt uitgevoerd.
3D-kijkglas op vulniveau
Op veel oliereservoirs of carters zit een kijkglas op het vulniveau van de olie. Helaas zijn deze kijkglazen vaak sterk vervuild. Zelfs met behulp van een zaklamp kun je er dan niets door zien. Met speciale 3D-kijkglazen is een eenvoudige dagelijkse controle van olie wel -mogelijk. Zo kun je al in een zeer vroeg stadium problemen met bijvoorbeeld vocht in de olie herkennen.
Zo’n driedimensionaal kijkglas voor inspectie van olie op tandwielkasten, pompen en opslagtanks geeft je direct een 360 graden zicht op het niveau, de kleur en de helderheid van olie.
Kijkglas onderin
Naast 3D-kijkglazen op de vulniveau-lijn is het ook mogelijk om een 3D-kijkglas onder in het oliereservoir te plaatsen op bijvoorbeeld het aftappunt of plug. Dit geeft direct de mogelijkheid tot zicht op eventueel verzameld vrij water onder in het reservoir. Indien aanwezig kan dit water direct vanaf de drainport van het kijkglas worden afgetapt.
Zo zie je dat door regelmatig een visuele inspectie uit te voeren, je al heel veel te weten komt over de conditie van de olie in je systeem. Wat mij betreft verdient deze methode meer aandacht binnen onderhouds- en servicediensten.