Het rapport ‘Waterstofversnelling: mogelijkheden in het Noordzeekanaalgebied’ van Roland Berger laat zien dat het potentiële gebruik van waterstof in het Noordzeekanaalgebied (NZKG) zo groot is dat de regio als vliegwiel kan fungeren voor de Nederlandse waterstofeconomie. De industrie, zee- en luchthavens in het NZKG willen in 2050 CO2-neutraal te zijn. Dit vereist snelle opschaling van de waterstofeconomie, want uit het rapport blijkt dat het gebied al in 2030 ongeveer acht keer zoveel waterstof nodig heeft als het kan produceren. De grootste toekomstige afnemer van waterstof is Tata Steel die waterstof gebruikt om groen staal mee te produceren. Daar bovenop is er veel waterstof nodig voor de productie van duurzame brandstoffen voor de scheep- en luchtvaart. De totale vraag naar waterstof van deze ontwikkelingen samen bedraagt 220 kton in 2030 en zelfs 555 kton in 2035. Deze schaalgrootte is ongekend in Europa en maakt NZKG mogelijk tot internationaal vliegwiel van de waterstofeconomie. Het is dan wel nodig de benodigde infrastructuur versneld aan te leggen. Met name het aansluiten van de regio op de een nationale waterstofruggen­graat (hoofdleiding) is essentieel. Bottleneck is de financiering vanuit de overheid die onvoldoende is om de opschaling van de waterstofeconomie te realiseren.

waterstofeconomieEnergietransitie