De Fugro Pioneer kan door te varen op hernieuwbare brandstof klimaatneutraal onderzoek op zee uitvoeren. Systeemintegrator Alewijnse speelde een cruciale rol bij de elektrotechniek en automatisering die nodig zijn voor de conversie naar methanol, een van de eerste projecten in zijn soort binnen de wereldwijde scheepvaartsector. De levering en installatie van de methanolmotoren is gepland voor het 4e kwartaal van 2024.
De aansturing met methanol betekent een enorme verandering in de elektrische systemen. Dit vroeg om aanpassingen van het alarm-, monitoring- en controlesysteem (AMCS), de systemen voor power management, de brandbeveiliging en camerabewaking (CCTV). Het nieuwe methanol bunkerstation kreeg een elektrische installatie, zoals de plaatsing van armaturen en schakelaars.
De gebruikte groene methanol is niet alleen hernieuwbaar, maar verbrandt ook bijzonder schoon. Ten opzichte van reguliere brandstoffen is de uitstoot van fijnstof, zwavel en NOx tot wel 90% lager. Dit komt doordat methanol vollediger verbrandt dan bijvoorbeeld gasolie. Een nadeel is dat zowel de vloeistof als de damp licht ontvlambaar zijn. Daarom is het schip uitgerust met speciale plc’s die de veiligheid en het brandgevaar tijdens het verbrandingsproces bewaken.
De ombouw van het geofysische schip Fugro Pioneer is het resultaat van het door Fugro geleide consortium MENENS (Methanol als Energiestap Naar Emissievrije Nederlandse Scheepvaart) met een subsidie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) dat de route naar uitstootvrije scheepvaart wil versnellen door de ontwikkeling van adaptieve systeemoplossingen op basis van methanol.
Overigens zijn voor dit project 2 van de 4 originele dieselmotoren door methanolmotoren vervangen. Twee blijven er voorlopig nog op diesel draaien, zodat Fugro ook diensten kan aanbieden in regio’s waar groene methanol nog niet beschikbaar is.