“Stilstand is geen optie.” Dat is de overtuiging van Christian Willems, team lead Data bij Inventflow. In een wereld waarin de procesindustrie onder druk staat om efficiënter, duurzamer en kosteneffectiever te opereren, speelt digitalisering een sleutelrol. Met de opkomst van Industrial Internet of Things (IIoT) en predictive maintenance verandert de manier waarop bedrijven hun assets beheren. We spraken met Willems over hoe Inventflow deze ontwikkelingen benut met hun Inventflow Service Center.
“Vroeger wachtten bedrijven tot een pomp faalde voordat er actie werd ondernomen. Nu kunnen we storingen voorspellen voordat ze zich voordoen,” begint Willems. Inventflow Service Center is een Asset Management Software die de status van pompen en kleppen in realtime bewaakt. Door middel van sensoren verzamelt het platform data over parameters zoals trillingen, temperatuur en druk. Die informatie wordt geanalyseerd om trends en afwijkingen te detecteren, waardoor onderhoud proactief ingepland kan worden.
“We zien dat bedrijven met predictive maintenance tot wel 30% op onderhoudskosten kunnen besparen en ongeplande downtime drastisch reduceren”, vertelt Willems. “Dat is een gamechanger in een sector waar elke minuut stilstand tonnen kan kosten.”
Volgens Willems draait digitalisering niet alleen om kostenbesparing, maar vooral om inzicht. “Veel bedrijven hebben nog geen compleet beeld van hun assetbeheer. Wanneer zijn pompen voor het laatst onderhouden? Welke onderdelen zijn het meest kwetsbaar? Hoe efficiënt draaien de processen? Met ons platform brengen we alles in kaart, van onderhoudshistorie tot prestatieanalyses. Dat stelt bedrijven in staat om strategische beslissingen te nemen.”
Door Inventflow Service Center krijgen asset managers en technische teams een digitaal dashboard waarin ze direct kunnen zien welke installaties aandacht nodig hebben. Dit verhoogt niet alleen de betrouwbaarheid van installaties, maar verlengt ook de levensduur van de apparatuur.
Een ander voordeel van digitalisering is de mogelijkheid tot kennisdeling. “Wij geloven sterk in samenwerking”, zegt Willems. “Door data te delen met klanten en partners kunnen we continu verbeteringen doorvoeren. We leren van elkaar en passen die kennis toe om processen nog efficiënter te maken.”
Volgens hem zien steeds meer bedrijven het belang van zo’n integrale aanpak. “In plaats van te focussen op losse componenten, kijken we naar het gehele systeem. Dat maakt het mogelijk om processen holistisch te optimaliseren.”
Op 1 en 2 oktober 2025 demonstreert Inventflow hun Inventflow Service Center live op de beurs Pumps & Valves Rotterdam. Dit event, onderdeel van de Rotterdam Processing Week, brengt professionals uit de gehele breedte van de procesindustrie samen om de nieuwste innovaties te ontdekken.
Bekijk Inventflow