Radarsensoren brengen tank terminal arbo-, milieu- ­en ­veiligheidsvoordelen

icon.highlightedarticle.dark (F)IBC's
55 bekeken Laatste wijziging: 19 april 2024
Pascal de Maat, directeur van Kelvin Terminals in Terneuzen
Pascal de Maat, directeur van Kelvin Terminals in Terneuzen | Foto: Marco Vellnga

Uitbreiding van de tankterminal bood Kelvin Terminals de kans om de instrumentatie te verbeteren. Voor niveaumeting in de nieuwe tanks koos het bedrijf voor radar- in plaats van druksensoren. Dat leverde zoveel voordelen op dat ook de bestaande tanks van radarsensoren werden voorzien.

Tekst: Hans van Heerden | Fotografie: Marco Vellinga

Jarenlang soebatte Pascal de Maat, directeur van Kelvin Terminals in Terneuzen, bij zijn aandeelhouders om uitbreiding, maar tevergeefs. Totdat Europa’s grootste tankterminal voor natuurlatex werd verkocht aan het Britse Corrie MacColl. Bij een diner met de nieuwe eigenaar was het snel beklonken: De Maat mocht nieuwe tanks bestellen.

Niveaumeting

Voor niveaumeting kwam hij in 2018 in contact met VEGA in Amersfoort, onderdeel van de Duitse specialist in niveau- en drukmeting voor uiteenlopende industrieën. Het bedrijf levert sensoren en verzorgt de inregeling, maakt klantspecifieke visualisatiesoftware en biedt service.

Bij niveaumeting in een tank op basis van radar zit de sensor bovenin om met het radarsignaal de afstand tot het vloeistofoppervlak te meten. Met behulp van een tanktabel wordt die afstand omgerekend tot de hoogte van de vloeistofkolom en uiteindelijk de inhoud in tonnen.

Niet meer handmatig

De Maat was snel overtuigd en inmiddels zijn 26 tanks uitgerust met radarsensoren. “Het heeft ons ontzettend veel voordelen gebracht. In de oude situatie werkten we met drukopnemers onderaan de tanks; minder betrouwbaar en lastiger te kalibreren. Bijna wekelijks klommen onze operators op de tanks om met een groot diplint het niveau te meten.”

Met alle veiligheids- en arborisico’s van dien, zoals het werken op hoogte en de aanwezigheid van ammoniak, dat in lage dosis het natuurproduct latex moet stabiliseren. “Handmatig meten is niet meer nodig, omdat de radarsensoren zo accuraat zijn. We besloten daarom ook de bestaande tanks hiervan te voorzien.”

Nauwkeurigheid

De nauwkeurigheid brengt nog een voordeel. De grote tankterminal krijgt veel tankwagens over de vloer. “Niet alle chauffeurs begrijpen hoe het laden van hun tank werkt en wanneer die vol is, met soms een overstroming tot gevolg. Dat willen we natuurlijk voorkomen. Niveaubewaking is daarom belangrijk, ook voor onze milieuvergunning.

Nu houdt onze operator met de radarsensor in de gaten hoeveel er vanuit onze tank is geladen in de tankwagen en hoeveel ruimte die nog heeft.” De tanks van Kelvin Terminals zelf hebben voor de zekerheid nog een akoestische overvulbeveiliging; die werkt op basis van de waarde van de radarsensor en is geïntegreerd in de visualisatie van de tankniveaus.

“Radarsensor biedt veel voordelen en is ook ­prijstechnisch ­interessant’”
Pascal de Maat, directeur van Kelvin Terminals in Terneuzen.

Datapresentatie

De sensoren zijn elektrisch doorgelust met één kabel voor voeding en uitlezing. De kabel blijft van tank naar tank op hoogte en is niet telkens naar beneden geleid. Dat scheelde enorm in kabellengte en installatiekosten. Tot vijftien sensoren passen er in één string, aangesloten op een kleine PLC voor dataverwerking en -presentatie.

Op z’n scherm ziet de operator in één oogopslag alle sensoren. Een SD-geheugenkaart in de PLC kan de data tot wel een jaar bewaren. Mocht het gemeten niveau niet meer overeenstemmen met de voorraadadministratie, dan kunnen de historische data worden geplot om uit te zoeken wanneer het is misgegaan.

Article image of: Radarsensoren brengen tank terminal arbo-, milieu- ­en ­veiligheidsvoordelen

Online contact

Het sensorsysteem is te integreren in een procesbesturing, maar dat speelt nu niet bij Kelvin Terminals, vertelt de directeur. “Latex is gevoelig voor stress en kan daardoor gaan klonteren, waardoor er verstopping optreedt. Onze operators voelen dat als ze handmatig de afsluiters bedienen.” Wel leeft de wens voor koppeling met de cloud, om data toegankelijk te maken voor klanten en leveranciers.

VEGA heeft daarvoor een oplossing. Zoals de sensorleverancier ook online met de klant kan meekijken in het sensorsysteem, waardoor het mogelijk is om online een storing te verhelpen of bijvoorbeeld sensorvervuiling vast te stellen. Tijdwinst voor Kelvin Terminals, dat niet op een monteur hoeft te wachten en zelf alvast die sensor kan gaan reinigen.

Prijstechnisch interessant

Een uitdaging bij vloeistofniveaumeting met radar is schuimvorming. In Terneuzen geen probleem, omdat natuurlatex nauwelijks schuimt. Bovendien werken de sensoren met de hoogste industriële radarfrequentie, 80 GHz. Hoe hoger de frequentie, hoe beter radar door het eventuele schuim ‘kijkt’. Kelvin Terminals kreeg de eerste generatie 80GHz-sensoren. Onlangs werd de opvolger geïntroduceerd, VEGAPULS 6X, vergelijkbaar maar met meer functies.

De jongste uitbreiding bij Kelvin Terminals, vier tanks dit jaar, is ervan voorzien. Pascal de Maat is blij met de samenwerking. “We hebben nog geen echte storing gehad en hun servicemonteur weet een probleem snel te verhelpen. Hun systeem biedt veel voordelen en was in vergelijking met andere oplossingen ook prijstechnisch interessant.”

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijvenicon.arrow--dark