Chemical Logistics Hub van Alochem: ‘Meest geavanceerde technologie die er is’

icon.highlightedarticle.dark Tech & Productie
47 bekeken Laatste wijziging: 11 november 2025
Drie Feige volautomatische palletvulmachines voor vaten en IBC’s bij Alochem.
Drie Feige volautomatische palletvulmachines voor vaten en IBC’s bij Alochem. | Foto: Vermeulen Ingenieursbureau

In het Belgische Meerhout is sinds het begin 2025 een hypermoderne logistieke hub voor chemische producten in bedrijf. Alochem, onderdeel van Altrea, opende daar in februari zijn Chemical Logistics Hub. “We zijn hiermee serviceprovider voor het hele traject van A tot Z, tot bij eindklanten in het achterland.”

Producenten van chemische stoffen willen één partner voor hun gehele logistieke proces. Opslag, mixing, blending, herverpakking, transport – dat zijn idealiter geen losse opdrachten voor verschillende partijen, maar een gezamenlijk project met één betrouwbare partner. Met dat uitgangspunt bouwde Alochem, het bedrijfsonderdeel van Altrea Logistics Group dat is gespecialiseerd in de chemische sector, de nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout, drie kwartier ten oosten van Antwerpen. Met drie hypermoderne vullijnen heeft Alochem nu één van de meest geavanceerde chemische logistieke hubs in de wijde omtrek. Die vullijnen bestaan uit vulmachines van Feige, met MSK-apparatuur voor de overige processen.

Aanvoer lege vaten.
Aanvoer lege vaten. | foto:Vermeulen
tk1

Eén aanspreekpunt en één systeem

“We willen ons profileren als volledige ketenserviceprovider voor onze klanten”, vertelt Luc Mertens, site manager bij Alochem. Voor het ontwerp en de bouw van de logistieke hub, die zo’n twee jaar duurde, werkte Mertens intensief samen met Vermeulen Ingenieursbureau uit Helmond. “Vermeulen heeft een enorme database-kennis van alle producten en machines van zowel Feige als MSK. We wilden hier de beste machines die beschikbaar zijn, maar dan wel via één aanspreekpunt en optimaal geïntegreerd binnen één systeem. Dat realiseerde Vermeulen voor ons: we hoeven niet samen te werken met twee verschillende firma’s, maar schakelen met Vermeulen, die als ambassadeur van Alochem fungeert bij MSK en Feige.”

Slimme keuzes in het design

“De vullijn start met een telescoopband van MSK, die buiten de vaten lost uit trailers”, vertelt Edwin Vermeulen. Hij begeleidde het gehele traject en zorgde ervoor dat de wensen en eisen van Alochem zo goed mogelijk ingelost zouden worden door de twee Duitse fabrikanten. “Daarna volgt er een rollerbaan die de vaten met een bocht van 180 graden het pand in leidt.” “Eenmaal binnen hebben we een buffersysteem ingebouwd voor lege vaten”, gaat Vermeulen verder. “Een robot plaatst die lege vaten op pallets. De vaten worden dan volautomatisch horizontaal omsnoerd, en lopen door naar de pallet-vulmachines.”

“We wilden zowel vaten als IBC’s kunnen afvullen, zoveel mogelijk geautomatiseerd”
Luc Mertens, Alochem
tk2

Automatisering

Daar komen we op de plek waar Alochem een strategische, weloverwogen keuze heeft gemaakt, licht Mertens toe. “We wilden op onze locatie zowel vaten als IBC’s kunnen afvullen, zoveel mogelijk geautomatiseerd. Maar: hoe meer je automatiseert, hoe lager je capaciteit. We hadden voor meer capaciteit kunnen kiezen, maar dan waren we niet flexibel geweest. We hadden dan voor onze klanten niet op dezelfde vullijnen zowel IBC’s als vaten kunnen vullen. Toch hebben we voor die automatisering gekozen, zodat we naar onze klanten toe zo flexibel mogelijk zijn, nu en in de toekomst.”

Mobiele ATEX vulmachine van Feige voor vaten en IBC’s.
Mobiele ATEX vulmachine van Feige voor vaten en IBC’s. | foto:Vermeulen
tk3

Drie palletvulmachines

Alochem beschikt op de nieuwe hub momenteel over drie pallet-vulmachines: één voor zuren en logen, één voor ATEX-producten, en een derde voor alle andere producten. “Alle drie hebben ze een eigen ingang voor IBC’s en voor pallets met vaten”, gaat Vermeulen verder. In het design is rekening gehouden met een vierde lijn, voor toekomstige uitbreiding. Uiteindelijk komen de verschillende lijnen weer samen op één centrale rollenbaan. “Met wederom een ingebouwde bufferfunctie. Daar worden de vaten tot slot verticaal omsnoerd en zijn ze gereed voor transport.”

Palletiseerinstallatie om lege vaten op pallets te plaatsen en te omsnoeren.
Palletiseerinstallatie om lege vaten op pallets te plaatsen en te omsnoeren. | foto:Vermeulen
“We hebben nu de meest geavanceerde technologie op chemisch logistiek gebied ”
Luc Mertens, Alochem
tk4

Volledige track & trace

Bijzonder aan de installatie die Vermeulen voor Alochem realiseerde, is de hoge mate van track & trace in iedere stap van het logistieke proces. Iedere verpakking krijgt een unieke ID die meerdere keren tijdens het proces wordt gescand. Vermeulen: “Het systeem meldt continu welk gewicht van welk product waarin is gegaan.” Dat is niet alleen handig om snel te kunnen zien of de processen soepel verlopen, maar betekent ook dat Alochem bij onverhoopte klachten of problemen het probleem snel kan isoleren. “We kunnen snel en secuur bepalen welke batch mogelijk problematisch is. Die batch is dan erg klein. Dat kan eventuele schade enorm beperken, en het helpt om snel tot een oplossing te komen.”

Binnen een half jaar naar 100%

Alochem nam de door Vermeulen gerealiseerde installatie in februari in gebruik, en is in oktober naar volledige capaciteit opgeschaald. “Scholing van personeel kost altijd tijd”, zegt Mertens daarover, “maar wij stellen zorgvuldigheid boven snelheid. Bovendien: binnen een dik half jaar naar volledige capaciteit vinden wij een heel mooi resultaat.” Ondertussen werkt Alochem met intensieve ondersteuning van Vermeulen verder aan het softwarematig optimaliseren van de installatie via het centrale warehousemanagementsysteem. Mertens: “Op hardware-gebied hebben we al honderd procent succes: we zijn de trotse eigenaar van de meest geavanceerde technologie die er op chemisch logistiek gebied is. Nu is het nog zaak om de automatisering op software-vlak op honderd procent te krijgen. Vermeulen helpt daarbij, kent heel de wereld en geeft uitstekend advies. En als er vragen zijn, krijgen we snel remote ondersteuning vanuit MSK of Feige”, sluit Mertens af. “Lijntjes zijn kort en de support super. Het is echt begeleiding van A tot Z, net zoals wij onze eigen klanten graag bieden.”

Over Alochem

Altrea Logistics Group behoort tot de top vijf logistieke dienstverleners in België en is specialist in chemische logistiek. De groep levert logistieke diensten voor het vervoer van volle ladingen, een specialisatie van dochterondernemingen Trafuco en Haesaerts Intermodal (voorheen Altrea Bulk and Liquids) en Alders International Transport. De nieuwe chemiehub Alochem voegt extra waarde toe aan de logistieke keten, met een specifieke focus op gevaarlijke chemische vloeistoffen en hoogwaardige vaste producten. Naast de opslag- en distributiediensten voor ADR-goederen kan Altrea chemische producenten nu ook aanvullende diensten aanbieden, zoals het herverpakken, koelen en verwarmen, afvullen, mengen of toevoegen van vloeistoffen volgens receptuur. Zo kan de groep een geïntegreerde supply chain-oplossing leveren voor chemische vloeistoffen en hoogwaardige vaste producten.

Meer lezen over de activiteiten van Vermeulen Ingenieursbureau?

125 vaten per uur vullen

Op- en overslag gevaarlijke stoffen

Geschreven door Martijn Kroese MA

Lees meer van Martijn Kroese MA icon.arrow--dark

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijven icon.arrow--dark