Bliklijnen boosten bierverkoop

icon.highlightedarticle.dark Tech & Productie
Laatste wijziging: 8 mei 2023
Article image of: Bliklijnen boosten bierverkoop

:flag-ar: Florida Oeste, Argentinië
De Chileense drankenproducent Compañía Cervecerías Unidas (CCU) is mede door investeringen in nieuwe bliklijnen in enkele jaren uitgegroeid tot de op één na grootste brouwer in het land (na AB InBev). De brouwer heeft nu een derde van de biermarkt in handen. Na het sluiten van diverse licentieovereenkomsten met grote brouwers, gevolgd door investeringen in een vuller en twee kant-en-klare lijnen van KHS voor het afvullen in blik, zijn de bierverkopen van CCU enorm gestegen.

In 2016 was slecht 5% van het bier in de totale Argentijnse markt te koop in alublikjes, vrijwel al het bier werd in statiegeldflessen verkocht. CCU wilde af van de logistiek en hoge kosten voor dit retoursysteem en besloot te investeren in bliklijnen. Met KHS werd een glaslijn omgebouwd en de bierverkoop in blik schoot hiermee direct omhoog. Achtereenvolgens werden blikken van 355, 473 en 710 ml geïntroduceerd. Alle formaten werden een groot succes. Inmiddels rollen er in Florida Oeste 200.000 blikjes bier per uur van de band. Het marktaandeel blik in Argentinië stijgt nu minder hard door en zal naar verwachting rond de 55% stagneren.

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijvenicon.arrow--dark