Onze enthousiaste Sales Engineer, Theo de Wolf, vraagt of ik mee wil naar ‘De Lijn’ in Antwerpen (België), want we mogen foto’s nemen van de hefinstallaties daar. Dit is een vraag die ik zonder aarzeling, direct met “ja” beantwoord. Zakelijk gezien gaat er tenslotte niets boven mooie applicaties bij onze klanten, waar we zelf onze toegevoegde waarde hebben kunnen toepassen. En voor deze applicatie in het bijzonder, want ik heb nog nooit een tram zien heffen! Op naar de fabriek in Antwerpen Enfin we rijden naar Antwerpen, waar we diezelfde ochtend nog een lange tijd in een stilstaande file hebben gestaan in verband met bergingswerkzaamheden na een zwaar ongeval met 2 vrachtwagens. De laatste kilometers in Antwerpen Noord waren indrukwekkend. Er wordt flink geïnvesteerd in de infrastructuur. Aanleg van nieuwe wegen, tramspoor en renovatie/ nieuwbouw van gebouwen…. kortom dit gaat er fraai uitzien! In dit gebied is ook de Noorderlaan te vinden, waar de werkplaats van ‘De Lijn’ is gevestigd. Voorheen was dit de fabriek van Opel. Na onze aanmelding en vriendelijke ontvangst kregen we toegang tot de werkplaats. Bij binnenkomst zagen we direct dat de hefbokken in gebruik waren. De medewerkers waren druk bezig de bogies weer onder de tram te positioneren. Gele hefbokken van PFAFF Verkehrstechnik De gele hefbokken, in totaal 16 stuks (+ 1 reserve), zijn van PFAFF Verkehrstechnik. Zij zijn onderdeel van CMCO Antriebstechniek, een kernleverancier van ATB Automation. Na een intensief traject van uitschrijvingen en offertes is gebleken dat PFAFF Verkehrstechnik aan alle voorwaarden voldeed om de opdracht te mogen ontvangen. Met alle veiligheidseisen t.a.v. bediening en constructie zijn alle hefbokken geleverd. Dit uiteraard na de benodigde afnameprotocollen en trainingen. PFAFF Verkehrstechnik heeft de complete installatie geleverd. Hefbokken, besturingssysteem/ bedieningskast, bekabeling en afstandsbediening. Elke individuele hefbok is goed voor 6t hefkracht. Slijtage van een oud wiel versus een nieuw wiel Het is interessant om te zien wat de slijtage is van een oud wiel versus een nieuw wiel. Na het maken van diverse foto’s en filmpjes zijn we na ruim een uur weer vertrokken. Fantastisch om van dichtbij te mogen kijken hoe een tram omhoog wordt geheven, erg indrukwekkend! Dit was “not just another day at the office.” Kunnen we trams heffen? Jazeker, geen enkel probleem.

Geschreven door