Om scheepsmotoren op methanol te kunnen stoken, zijn vanwege het lage vlampunt van methanol aanpassingen nodig. In samenwerking met MAN energy heeft Alfa Laval eerst een low-flashpoint supply system (LFSS) ontworpen voor ME-LGIM tweetaktmotoren. Daarna is de oplossing doorontwikkeld voor viertaktmotoren en Alfa Laval Aalborg-boilers. Door één LFSS systeem te gebruiken voor hoofdmotor, hulpmotoren en boilers kan bespaard worden op ruimte en energie. Eén FCM methanolinstallatie kan namelijk via software meerdere verbrandingsunits met hun eigen procesparameters aansturen. Aalborg-boilers met MultiFlame-branders kunnen dan op methanol gestookt worden. Alfa Laval is nu bezig met het finetunen van de methanolverbranding voor maximaal boilerrendement. Omdat de energetische waarde van ethanol lager is dan die van traditionele brandstoffen, wordt het verder belangrijker om restwarmte terug te winnen aan boord. Alfa Laval en partners ontwikkelen daarvoor brandstofcellen met een High Temperature Proton Exchange Membrane (HTPEM). Daarnaast ontwierp Alfa Laval al eerder de Aalborg Micro, een uitlaatgasboiler die, aangesloten op een gestookte boiler, stoom levert aan een gedeelde stoomketel, waardoor het methanolverbruik van de brander vermindert. Maar ook een combinatie met een platenwarmtewisselaar en de Alfa Laval E-PowerPack, een nieuwe oplossing op basis van de Organic Rankine Cycle (ORC) is mogelijk. De ORC-technologie kan elektriciteit opwekken uit elke warmtebron aan boord, hoe klein ook. Als de Aalborg Micro gebruikt wordt om warm water te produceren, in plaats van stoom, kan dit snel omgezet worden in extra vermogen.

Scheepsmotormethanol