Chemieconcern Nouryon (voorheen AkzoNobel Specialty Chemicals) organiseert dit jaar voor de derde keer de wedstrijd ”Imagine Chemistry”. Onder andere start-ups, scale-ups en universiteiten worden uitgedaagd om chemische uitdagingen op te lossen. Om de wedstrijd meer te focussen op businesskansen, gaat Nouryon dit jaar partnerships aan met drie grote bedrijven: industriegigant Unilever, het Duitse investeringsfonds High Tech Gründerfonds en het Green Chemistry & Commerce Council (GC3), een samenwerkingsfonds dat duurzame chemie probeert te stimuleren. De oplossingen voor 2019 worden gezocht in vijf categorieën: - Sustainable bio-based surfactants for everyone; - Performance-boosting nanoparticles; - Sensing in demanding chemical environments; - Label-free chemistries; - Pushing the frontiers of chemical innovation. In de eerste editie van de wedstrijd, in 2017, was de Nederlandse start-up Filigrade een van de winnaars. Het bedrijf ontwikkelde een watermerktechnologie waarbij een onzichtbaar watermerk op kunststof verpakkingen wordt aangebracht. In mei zullen twintig finalisten worden gekozen en uitgenodigd om hun ideeën verder te ontwikkelen.