Even swotten over de WoTS. Swotten? U weet wel zo’n sterkte-zwakte analyse op basis van ‘Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats’. Om met de S te beginnen: er kwamen toch maar mooi 15.703 mensen naar dit evenement, waarvan er 2.334 voor World of Industrial Processing, met de meeste bezoekers op woensdag en donderdag. Deel je dat aantal door het aantal exposanten op het IP-gedeelte en je hebt een potentie van tientallen leads. Niet verkeerd. Zo simpel werkt het natuurlijk niet, maar met een attractieve stand, de nodige PR vooraf en een slim marketingplan moet het wel heel gek lopen, wil je geen nieuwe potentiële klanten trekken. Het bekende verhaal dat er op een beurs vooral bestaande klanten naar je stand komen, die je normaal toch wel weten te vinden, gaat deels mank. Ik heb diverse exposanten gesproken die nieuwe gezichten langs kregen. Voor de notoire klagers was deze editie de bevestiging nooit meer deel te nemen, misschien maar beter ook… Het gaat niet over bezoekersaantallen, het gaat om gezien worden – de branding – en het face to face contact bij de beurs. Dingen die je off the record hoort en je op een spoor zetten (mag dat helaas niet delen). En na al dat ‘gezoom’ is elkaar in levende lijve zien en spreken wel zo verhelderend en verfrissend. Als standhouder in pomptechnologie is het wel zo handig als je de apparatuur kunt laten zien waarmee zowel kwetsbare kleine als grote conserven-ingrediënten verwerkt kunnen worden en boven- of onderlangs doorgevoerd kunnen worden. Zien is geloven, een wezenlijk verschil met een verkoopgesprek via Teams. Door met de W van weaknesses: toch wel veel minder bezoekers dan vier jaar geleden. Toen kwamen er 22.147 naar World of Technology & Science, zelfs meer dan in de editie van 2016 toen er 21.384 kwamen. Hmm, 5.500 minder. Het is een onmiskenbare en onomkeerbare trend dat beurzen minder bezoekers trekken. Dat betekent ook minder contactmomenten en minder leads. Aan de andere kant: je hoort ook dat de kwaliteit van de bezoekers hoger wordt. Bedrijven vaardigen minder mensen af, alleen die met inkoopbevoegdheid, dus die orders komen wel. Getallen zeggen hier dus niet alles, van zeven naar twee betekent niet dat de investeringsplannen decimeren… Snel verder met de O van Opportunities. Ik zie het nog praktischer maken van beurzen als een kans om het bezoek onmisbaar te maken. Meer workshopachtige sessies, waar je met vakgenoten kunt brainstormen, interactievere stands, nog beter op de praktijk aansluitende seminars, open stands die de bezoeker begroeten, en natuurlijk proactieve exposanten die ook richting het evenement de sector lekker maken voor een bezoek. Ja, met een socialmedia-offensief. En om te eindigen met de T van ‘Threats’: het negativisme dat een beurs niets meer toevoegt, te duur is omdat het te weinig oplevert en het werk een week stilligt. En dan nog deze: ‘Alles staat toch al op internet’. Het zijn dooddoeners. Juist in deze tijd van informatie-overkill maakt een beurs dat je door de bomen het bos weer ziet. Dat is de stip op de horizon. Als WoTS transformeert van een verkooppodium naar een kennis- en netwerkmarkt – en het begin is er – gaan er nog heel wat edities volgen. Vincent Hentzepeter, hoofdredacteur

WoTSWoTS2022