Logistieke oplossing grootschalig CO2 transport

icon.highlightedarticle.dark Tech & Productie
135 bekeken Laatste wijziging: 8 mei 2023
Article image of: Logistieke oplossing grootschalig CO2 transport

Vopak, Anthony Veder, Air Liquide en Gasunie werken samen met het Rotterdam Climate Initiative (RCI) om CO2 tijdelijk op te slaan in een op te zetten doorvoerlocatie en het verder te transporteren naar lege gasvelden in de Noordzee via een pijpleiding of per schip. Volgens de bedrijven is dit niet alleen een wereldprimeur, maar tevens technisch haalbaar.

Men baseert zich daarbij onder andere op de expertise en praktijkervaringen van de partners. Anthony Veder vaart al met een CO2-tanker, de ‘Coral Carbonic’ waarin vloeibaar CO2 wordt vervoerd voor de frisdrankenindustrie. Inmiddels werkt de rederij aan een twintig tot dertig zo grote tanker die tegelijkertijd geschikt is voor het vervoer van LPG. Vopak en Gasunie bouwen momenteel de Gate LNG-terminal op de Maasvlakte. De koude van de LNG (-160 graden Celcius) kan worden gebruikt om de CO2 vloeibaar te maken. Air Liquide is een specialist in de productie, behandeling en transport van gassen.

Ook buiten de groep van vier is en wordt expertise opgebouwd. Binnenvaartrederij Chemgas Shipping heeft vorig jaar van de de Nederlandse overheid toestemming gekregen om voor een periode van twee jaar CO2 te vervoeren in gastankers. De buitengewone vergunning is geldig in het hele Rijngebied. Bedoeling is dat CO2 in die tijd in de ADN(R)-reglementen wordt opgenomen, zodat na de proefperiode alle gastankers die aan de ADN-regels voldoen, CO2 mogen vervoeren. De tankers kunnen dan bijvoorbeeld LPG naar Duitsland brengen en terug CO2 meenemen. Het bedrijf OCAP, waarin Linde Gas participeert, vangt CO2 af op de Shell raffinaderij in Pernis, transporteert en levert het vooral aan aan tuinders in het Westland.

In stappen, zie ook de externe link, wordt

1. CO2 uit de uitstoot van industrie afgevangen.

2. ‘Puur’ CO2-gas na de afvang gasvormig of vloeibaar naar de doorvoerlocatie/terminal getransporteerd.

3. CO2 gasvormig per pijpleiding naar lege gasvelden gestuurd, of vloeibaar gemaakt en tijdelijk opgeslagen in opslagtanks.

4. Vloeibaar CO2 in speciale zeeschepen overgeslagen.

5. CO2 naar het inlaatpunt op zee gevaren en via een koppeling in het lege gasveld gebracht voor permanente opslag.

“Carbon Capture and Storage” (CCS) is een van de speerpunten van het Rotterdam Climate Initiative, naast energie efficiency en duurzame energie. Doel is om de CO2-uitstoot in 2025 te halveren ten opzichte van 1990. ofwel: een beter klimaat voor mens, milieu en economie. Initiatiefnemers zijn Havenbedrijf Rotterdam NV, gemeente Rotterdam, ondernemersorganisatie Deltalinqs en DCMR Milieudienst Rijnmond

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijven icon.arrow--dark