<b>Introductie </b> Specialist op het gebied van compressoren Atlas Copco, ontwikkelde een nieuwe serie oliegeïnjecteerde schroefcompressoren: GA VSD+ (Variable Speed Drive). Bijzonder aan deze nieuwe compressoren is dat iedere component in de ontwerpfase afzonderlijk is geanalyseerd en – indien noodzakelijk – opnieuw is ontwikkeld. Dit heeft geleid tot een compressor die tot 50% minder energie gebruikt, aanzienlijk minder geluid produceert, een lagere onderhoudsbehoefte heeft en die door de verticale opstelling een minimale oppervlakte in gebruik neemt. <b>Achtergrond </b> Compressoren staan bekend als grote energieverslinders die veel lawaai maken en bovendien een significant deel van de bedrijfsvloer in gebruik nemen. Hoewel bedrijven veelal niet zonder een compressor kunnen, betekent dit niet dat deze problematiek niet kan worden aangepakt. Atlas Copco heeft dit gedaan door haar nieuwe serie schroefcompressoren vanaf praktisch nul opnieuw te ontwikkelen. Daarvoor zijn alle componenten – ook de producten die worden ingekocht – getoetst aan nieuwe kwaliteitseisen. De onderdelen die niet meer voldeden, zijn in eigen huis opnieuw ontwikkeld en daarbij volledig geoptimaliseerd voor hun specifieke functie. Andere onderdelen zijn afgestemd op de huidige stand van de techniek. <b>Opbouw </b> De GA VSD+ is opgebouwd uit een motor, compressorelement, ventilator, olieafscheider, wateraftap, inlaatklep, droger en overkoepelend besturingssysteem. De diverse onderdelen zijn ondergebracht in een compressorkast die zodanig is opgebouwd dat de elektrische componenten altijd koel blijven en de warmteafvoer van de omvormer in een afzonderlijke compartiment plaatsvindt. Door het specifieke ontwerp zijn alle onderdelen die onderhoud nodig hebben bovendien goed toegankelijk en is de compressor naar wens ook dicht bij een muur of in een hoek op te stellen. <b>Motor </b> De elektromotor is een belangrijke component die Atlas Copco volledig opnieuw in eigen huis ontwikkelde. Door toepassing van geïntegreerde permanentmagneten is deze motor zuiniger dan IE3 en voldoet aan beschermingsklasse IP66 (i.p.v. de standaard IP55). Verder is hij verticaal in de behuizing geïntegreerd waardoor de uiteindelijke compressor een relatief klein vloeroppervlak – tot 40% van het oorspronkelijke vloeroppervlak – in beslag neemt.