Maritieme waterstofbrandstofcel-drones uit Zuid-Korea komen naar Europa door een samenwerking tussen het Koreaanse Doosan Mobility Innovation (DMI) en Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN). DMI stelt deze drones beschikbaar voor tests en demonstratievluchten voor onderzoek naar toepassingen op zee en buitengaats. De pilots worden mogelijk gemaakt door het Maritime Emerging Technology Innovation Programma (METIP). METIP-partner DroneQ Aerial Services neemt als drone operator deel aan de exploitatie van de Doosan brandstofceldrones en de verschillende Europese droneprojecten. De drones hebben een vliegduur van twee uur en zijn bestand tegen slechte weersomstandigheden, wat ze zeer geschikt maakt voor complexe maritieme toepassingen. De Noordzee wordt steeds belangrijker voor de energietransitie door de bestaande en geplande offshore-windmolenparken aldaar. Drones zullen in combinatie met andere nieuwe technologieën zoals sensor- en beeldtechnologie, data science, kunstmatige intelligentie en virtual reality, worden ingezet om de ecologische voetafdruk te verkleinen, de kosten te verlagen, de veiligheid te verhogen en efficiënter te werken.

waterstofdroneswindmolenswaterstofbrandstofcelmaritiem