De mondiale chocolademarkt is de afgelopen decennia gekenmerkt door ingrijpende innovaties op het gebied van smaak en textuur. Bij de huidige, inventieve productontwikkelingen gaat de aandacht steeds meer uit naar nieuwe smaken en texturen, zonder dat dit ten koste gaat van de traditionele zoetheid. Niettemin kiezen de meeste consumenten vaak toch gewoon voor ouderwetse chocoladevarianten: ’hazelnoot’, ’karamel’ en ’amandel’ zijn namelijk nog steeds de meest populaire smaken. Oudere consumenten eten over het algemeen minder chocola, omdat zij meer belang hechten aan gezondere voeding. Om deze groep volwassen consumenten weer aan de chocola te krijgen, introduceren bedrijven o.a. chocola met alcoholische smaken en organische ingrediënten of positioneren zij hun producten in het premium-segment (bijv. pure chocolade met limoncello of chocola gevuld met zoete likeuren). Het klinkt wellicht wat tegenstrijdig, maar de nadruk op een gezondere levensstijl (een van de grootste mondiale trends), is tevens verantwoordelijk voor een aanzienlijke groei van de chocolademarkt. En daar zijn goede redenen voor. Chocola, en met name pure chocolade met meer dan 85% cacao, heeft een positief effect op de gezondheid. Zo vermelden verpakkingen van chocola onder andere: • ’rijk aan vezels, ijzer, magnesium, koper, mangaan en andere mineralen’; • ’een belangrijke bron van anti-oxidanten’; • ’minder kans op hart- en vaatziekten’. Het feit dat mensen bewuster worden van de voordelen van pure chocola voor de gezondheid is een van de redenen dat de consumptie van chocola blijft toenemen. De grotere populariteit van pure chocola heeft er daarnaast toe geleid dat de verkoop van andere varianten eveneens in de lift zit. Mensen willen ook graag nog meer ’gezonde’ variaties, zoals suikervrije, glutenvrije, koosjere of fair trade-chocola. Door deze gezondheidsclaims is het aantal variaties in de chocoladesector enorm gegroeid. Om het gezondheidsimago van chocola te versterken, worden ook steeds vaker functionele ingrediënten aan die chocola toegevoegd, bijvoorbeeld vezels, proteïnen, micronutriënten, energie-boosters (guarana-extract), groene thee-extract of chiazaden. Door de enorme toename in de diversiteit van chocoladeproducten, o.a. door het gebruik van smaakstoffen en functionele ingrediënten, worden flowmeters en -regelaars steeds vaker gebruikt in de zoetwarensector. Coriolis flowmeters vormen in combinatie met een doseerpomp dé ideale oplossing voor het toevoegen van smaakstoffen en functionele ingrediënten. Het gebruik van Coriolisinstrumenten voor het doseren van additieven leidt tot minder productie-uitval tussen batches, tot een betere consistentie en kwaliteit van de producten en zorgt ervoor dat ingrediënten traceerbaar zijn.

Geschreven door