Atlas01 is de tweede Hyperloop Pod van het Delft Hyperloop studententeam. Hiermee proberen ze op 22 juli 2018 in Los Angeles het huidige snelheidsrecord van Virgin Hyperloop One te breken, wat op 384 km/u staat. Voor het testen zochten de studenten een locatie met een krachtige voeding. Deze vonden ze bij het Application Development Center van Danfoss Drives in Gorinchem. De Hyperloop is een bijzonder krachtig en toch lichtgewicht voertuig. Het is modulair en bestaat uit twee onderdelen: de lanceermodule en de passagiersmodule. Beide modules worden gebouwd, maar alleen de lanceermodule zal in de buis van SpaceX racen en een wereldrecord proberen te verbreken. Het modulaire design is veelbelovend, want het biedt de mogelijkheid om gemakkelijk te wisselen van economy class module naar business class of cargo module. Na de overwinning in januari 2017 van het eerste Delft Hyperloop team, is het tweede team erop gebrand deze prestatie te evenaren en het snelheidsrecord van 384 km/u te verbreken. Uiteindelijk doel is om een Pod te maken die 1000 km/u haalt. Sinds september 2017 zijn 37 studenten, waarvan 27 full-time, bezig met het ontwikkelen van de Hyperloop Atlas01. Een aantal van deze studenten was de afgelopen acht weken veelvuldig te vinden bij het Application Development Center (ADC) van Danfoss Drives in Gorinchem. Op de parkeerplaats is een container geplaatst, omgeven door zandzakken, met toegang tot de DC voeding van 650Vdc / 200 kW. Pieter-Bas Bentinck, Chief DriveTrain, bachelor Lucht- en Ruimtevaarttechniek: “Was er bij de eerste Hyperloop Pod van januari 2017 nog geen aandrijving toegestaan. Bij deze editie hebben we een full-scale concept in de baan. Bij het zweven op magneten is er meer sprake van wrijving. De optie met een elektromotor en met wiel bleek het snelst. Het wiel moet net zoveel energie hebben als een Pod van 200 kg. Het vermogen wordt gehaald uit lithium polymeer batterijen. We hebben eerst de motor met wiel volop getest, daarna zijn we de remmen gaan testen. In totaal zijn er 10 wielen en een aandrijfwiel.” Willemijn Peters, Chief Suspension & Testing, en 3e jaars studente Technische Natuurkunde: “De baan is 1200 meter. Binnen die 1200 meter moeten we een zo hoog mogelijke snelheid behalen, maar uiteraard wel voor het einde van de baan weer stil staan. De decelleratie is vijf keer hoger dan de accelleratie. We hebben ca. 200-300 mtr om te remmen. Belangrijk focuspunt is de ophanging van de vering van het hele voertuig en het dempen van de trilling. We zijn heel blij dat we hier bij Danfoss de mogelijkheid hebben gehad om te testen.” Op 19 juni vond in Delft de onthulling plaats van de Delft Hyperloop Atlas01, zie onderstaande link naar de video. De derde Hyperloop Pod competitie van SpaceX vindt plaats op 22 juli 2018 in Los Angeles. Alle studenten zijn hierbij aanwezig. Danfoss is Titanium Partner van Delft Hyperloop.

Geschreven door