Mads Clausen richtte tachtig jaar geleden Danfoss op, in de woonboerderij van zijn ouders in Nordborg, Denemarken. Sindsdien is het bedrijf uitgegroeid van eenmanszaak tot een van `s werelds toonaangevende fabrikanten van energie-efficiënte en innovatieve oplossingen. Op dit moment werken er 23.000 mensen verdeeld over meer dan 100 landen. Vroeg positioneren in opkomende markten en de focus op innovatieve producten hebben bijgedragen aan deze groei.
Vanaf het begin, heeft Danfoss zich gericht op de internationale markt. In 1939 begon het bedrijf met de export naar andere Europese landen en tien jaar later werd het eerste buitenlandse verkoopkantoor in Argentinië opgericht. Hierna volgde uitbreiding in de Verenigde Staten, Duitsland, Rusland en China.
President en CEO, Niels B. Christiansen verklaart : `Globale markten zijn de hoeksteen van Danfoss, al lange tijd voordat iemand zelfs sprak over globalisering. Om deze reden hebben we een internationale status bereikt waar we trots op kunnen zijn. We waren één van de eerste in de opkomende markten en sindsdien werken wij aan een goede relatie met onze klanten en business partners. Verder zullen we ons blijven richten op de belangrijkste markten en de BRIC-landen, te weten Brazilië, Rusland, India en China, maar besteden we ook aandacht aan nieuwe opkomende markten zoals Turkije en Indonesië, waar we al veelvuldig actief zijn.`
Al vanaf Mads Clausens eerste uitvindingen heeft Danfoss zich gericht op de ontwikkeling van innovatieve producten die de behoeften van de klant vervullen. Het begon allemaal met een expansieventiel om koelsystemen te regelen, gevolgd door de ontwikkeling van één van `s werelds eerste radiatorthermostaten en `s werelds eerste in massa geproduceerde frequentieregelaars die de snelheid van elektrische motoren regelen. Nu heeft Danfoss zo’n 50 verschillende productielijnen en investeert het ongeveer 4% van haar omzet in nieuwe en innovatieve producten, die grote hoeveelheden energie en CO2 besparen, zoals bijvoorbeeld bij de koeling van voedsel, ventilatie, verwarming van gebouwen en snelheidsregeling van elektrische motoren.
Niels B. Christiansen legt uit: `We richten ons sterk op een productontwikkeling gebaseerd op de behoeften van de klant; wat blijkt uit het feit dat onze klanten nauw betrokken zijn bij de productontwikkeling van begin tot eind, wat ervoor zorgt dat onze producten juist die eigenschappen bevatten die voor onze klanten het belangrijkst zijn.`