Door Bart Driessen
Op dit moment maakt de Nederlandse boomkorvisserij een belangrijke stap voorwaarts richting duurzame visserij. Samen met Danfoss heeft Delmeco Fishing Technology in Colijnsplaat het vissen met stroompulsen klaar gemaakt voor de praktijk. Een techniek waarbij economie en ecologie samengaan. Bezwaren tegen de boomkorvisserij zijn het omwoelen van de zeebodem, de hoge bijvangst en de hoge brandstofkosten.
Fatsoenlijk rendement
De visie van Ko Zwemer, directeur van Delmeco Fishing Technology, is duidelijk: “De boomkor heeft afgedaan. Deze manier van vissen wordt in 2016 verboden. Daarom kijkt nu iedereen naar de pulskortechniek. Natuurlijk is er sprake van veel conservatisme, maar vissers kunnen ook rekenen. Een liter gasolie kostte voor de invoering van de euro nog 35 cent. Nu betaalt de schipper 65 eurocent per liter. Een eurokotter verbruikt met de conventionele boomkorvisserij die acht kettingen over de bodem sleept tot 10.000 liter gasolie per week. Een grote kotter van 42 meter verbruikt wel 40.000 liter per week!
Door met elektropuls te gaan vissen kan de kleine kotter daarop 32 tot 38% besparen. De grote kotters besparen zelfs 45 tot 52% op hun brandstof. Dat zijn besparingen van 2800 tot 13.000 euro per week. De investering in een pulskorsysteem voor een eurokotter kost ongeveer 170.000 euro. Voor een grote kotter moet je denken aan 300.000 euro. Een schipper kan zijn investering binnen 2 jaar terugverdienen!
Bestaande kotters kunnen hun zware motoren nu inruilen voor motoren met veel minder vermogen. Voor de visserij is dat allemaal heel goed nieuws. Veel schippers kunnen nu de omslag maken naar een bedrijfsvoering met een fatsoenlijk rendement. Maar ook voor de visstand zal dat goed zijn.”
Kabellier
De bijdrage door Danfoss VLT frequentieregelaars bestaat onder meer in de aandrijving van de lier voor de elektriciteitskabel van de pulskor. Ko Zwemer: “Deze elektriciteitskabel is een speciaal verhaal. Hij moet voldoen aan hoge eisen wat betreft flexibiliteit, duurzaamheid en bestendigheid tegen zeewater. We hebben de kabel zelf ontwikkeld en deze wordt nu exclusief voor ons gemaakt. Voor het op- en afwikkelen van de kabel gebruiken we de Danfoss VLT AutomationDrive.
De frequentieregelaar heeft ook een heel kritische functie. Hij moet er voor zorgen dat de kabel met het juiste koppel en snelheid wordt op- en afgewikkeld. Gebeurt dat niet, dan is het snel gedaan met de kabel en moet de schipper naar de wal om alles te repareren.`