Bij het zogenaamde ontgassen of verladen van zee- of binnenvaartschepen die een chemische lading vervoeren, veroorzaken de daarbij vrijkomende vluchtige organische koolwaterstoffen veel klachten. Dit ontgassen vindt met name plaats als een schip gelost is en een volgende lading gaat innemen. Metingen bevestigen dat structureel te hoge pieken voorkomen van stoffen zoals benzeen en tolueen, die op zijn minst hinderlijk en ook niet geheel onschadelijk zijn voor omwonenden van havens en vaarwegen.
Maatschappelijke belangen
In bijvoorbeeld het Rotterdamse havengebied mogen afgemeerde schepen alleen nog ontgassen op voorgeschreven plaatsen, tenzij een schip beschikt over afdoende dampverwerking.
Dat past overigens bij het streven van steeds meer havens om een ‘clean harbour’ te zijn.
Ook de havenbedrijven van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen noemen ontgassen niet meer van deze tijd. Kortom: ook in deze tak van sport neemt de eis van duurzaamheid steeds meer toe, versneld door strengere wet- en regelgeving.
Equipment
Service provider AQ, gevestigd in de haven van Antwerpen, heeft al tien jaar ervaring in allerlei chemische services voor de maritieme industrie. Het is een flexibele organisatie, die 24 uur per dag inzetbaar is. Het bedrijf adopteerde het Linde principe van ‘vapour emission control’ middels cryogene cryocondensatie, en ontwikkelde op eigen initiatief een speciale trailer voor 100% mobiliteit van het systeem.
Cryogene knowhow, en stikstof
The Linde Group, met haar dochter Linde Gas Benelux, houdt zich inmiddels wereldwijd 25 jaar bezig met cryocondensatie. Met vloeibare stikstof van -196°C, dat geen enkele nadelige invloed heeft op het milieu, worden koolwaterstoffen gescheiden van de rest van de afgasstroom. Wat overblijft, is gereinigde lucht en condensaat, dat apart kan worden hergebruikt of vernietigd. Dankzij dit proces van cryogene engineering plaatste Linde (met haar gepatenteerde CIRRUS VEC-technologie) meer dan honderd sationaire installaties in de (petro)chemie en de farmaceutische industrie, maar ook bij op- en overslagbedrijven. De logistieke organisatie voor de stikstofbevoorrading, waarover het bedrijf in elk land beschikt, is daarbij zeer behulpzaam. Een samenwerking tussen AQ en de cryogene kennis van Linde lag dan ook voor de hand. Beide bedrijven hebben ervaring met de behandeling van een breed spectrum van VOC’s en mengsels daarvan.