Toen ik in mei 2020 als Director Danfoss Drives begon, zaten we al midden in “coronatijd”. Maar dat we daar - nu een jaar later - nog last van zouden hebben, had niemand verwacht. Ook ik niet. Was dit dan een verloren jaar? Nee, integendeel. Ik heb veel geleerd, bijvoorbeeld hoe je een bedrijf decentraal kunt leiden en welke bijdrage digitaal werken daarin kan spelen. Op dat gebied - digitalisering - hebben we sowieso enorme stappen vooruitgezet. En dat in enkele maanden. Zonder COVID-19 hadden we daar jaren over gedaan. Customer loyalty index Toch is het jammer dat deze pandemie onze plannen op een aantal punten enigszins heeft vertraagd. Neem bijvoorbeeld onze ambitie om onze klanten nog beter te kunnen helpen. Daarvoor moet je elkaar nog beter leren kennen en helpt het als je elkaar regelmatig ziet en spreekt. In een samenleving waarin fysiek contact door allerlei beperkingen wordt bemoeilijkt, is het lastig deze wens te realiseren. Toch zijn onze klanttevredenheidcijfers (customer loyalty index) in het afgelopen jaar flink gestegen. We slagen er dus ook op deze manier in onze partners en klanten op een adequate manier te ondersteunen en positief te verrassen. Dat is goed nieuws. Tegelijkertijd hebben we snelheid verloren in het realiseren van een aantal belangrijke veranderingen (in organisatie en in producten), die juist deze klanttevredenheid nog verder positief gaan beïnvloeden. Ook dat heeft te maken met COVID-19; veranderingstrajecten vergen nu eenmaal tijd en aandacht, je moet vertrouwde inzichten en werkwijzen loslaten en nieuwe oppakken. Dat lukt makkelijker vanuit een collectieve kantoorsituatie, dan vanuit een individuele thuiswerksituatie. Kansen Een andere ambitie van Danfoss is groei: zowel in omzet als in marktaandeel. In absolute zin is dat in 2020 niet gelukt. De forse daling van de olieprijs sinds maart 2020 heeft indirect ook ons resultaat nadelig beïnvloed. Toch zien we ook, naast de energiebesparende aandrijvingen, talloze nieuwe ontwikkelingen. Zoals de snelgroeiende interesse in elektrificatie en dan met name in power conversie, met mogelijkheden voor energieopslag, laadoplossingen en het gebruik van toekomstige energiebronnen zoals waterstof. Danfoss zet daar met de internationale ‘Green Restart’ campagne vol op in door groene oplossingen te ontwikkelen en te stimuleren. Zodra de economie weer aantrekt, wordt dit ‘booming’, absoluut. Pole position Dat de economie straks weer gaat groeien, staat voor mij als een paal boven water. De vraag is hooguit wanneer. Einde 2021? Begin 2022? Welke periode het ook gaat worden, wij zijn er klaar voor: wij staan met onze nieuwe en bestaande toepassingen en producten vooraan, op pole position. Nooit eerder is de roep om een duurzame wereld met innovatieve - emissieloze - oplossingen zo luid geweest. Het is een voorrecht - en tevens een uitdaging - om in dit proces een cruciale rol te spelen, en onze partners en klanten daar optimaal van te laten profiteren. Thijs Peddemors

Geschreven door