De coalitiepartijen VVD en PvdA hebben in de Tweede Kamer een voorstel gedaan voor meer aandacht voor techniek en wetenschap op de basisschool en een snellere herkenning van talent hiervoor bij jonge kinderen. Techniek en wetenschap moet in het curricula van alle pabo`s opgenomen worden en techniek moet ook terugkomen in de eindtoets van het basisonderwijs. `Topsectoren zijn verheugd met deze steun vanuit de Tweede Kamer voor meer aandacht voor techniek in het basisonderwijs`, aldus Rein Willems, voorzitter van de stuurgroep Masterplan Bèta en Technologie van de topsectoren.
Het voorstel van VVD en PvdA sluit aan bij de plannen die de topsectoren agenderen in hun gezamenlijke Masterplan Bèta en Technologie. Dit Masterplan heeft als doel om binnen de gouden driehoek – Bedrijfsleven, Onderwijs en Overheid – te werken aan meer bètatechnici. De topsectoren voorzien de komende jaren namelijk een groot tekort aan deze technici. Op dit moment kiezen al te weinig jongeren voor een loopbaan in de bètatechniek. Een van de verklaringen hiervoor is dat kinderen vaak op jonge leeftijd al hun interesse in techniek verliezen, omdat zij hier te weinig mee in aanraking komen en inspiratie missen.
De topsectoren zijn zelf ook actief in het basisonderwijs. Juist het bedrijfsleven kan leerlingen en docenten interesseren voor techniek en wetenschap met aansprekende praktijkvoorbeelden. Zo heeft de topsector Chemie lesmateriaal en activiteiten ontwikkeld voor docenten in het basisonderwijs. De topsectoren Water en HTSM zetten professionals in om enthousiasmerende gastlessen te geven in het basisonderwijs. De topsector LSH leert jonge basisschoolleerlingen over DNA met behulp van proefjes en een nieuw spannend kinderboek dat binnenkort uitkomt. Door het voorstel van de coalitiepartijen kunnen deze initiatieven meer de ruimte krijgen en een structurele plaats in het basisonderwijs innemen. De topsectoren gaan komende tijd door met hun activiteiten in het basisonderwijs. Het structureel maken van techniek en wetenschap in het basisonderwijs zal deze aanpak van topsectoren goed versterken.
De afgelopen jaren is via het Platform Bèta Techniek al veel geïnvesteerd in techniek en wetenschap in het basisonderwijs, met name in de scholing van docenten. Via het programma VTB-pro (pro staat voor professionalisering) zijn meer dan 5.000 leerkrachten en 5.000 toekomstige leerkrachten in het basisonderwijs geschoold en bekwaamd in techniek en wetenschap. Ook zijn er ruim 200 pabodocenten bijgeschoold en zijn er op meerdere pabo`s in Nederland minoren ontwikkeld voor techniek en wetenschap. Rein Willems: `De eerste stappen zijn de afgelopen jaren gezet. Nu is het moment om hier op voort te bouwen en jonge kinderen structureel te onderwijzen in en interesseren voor techniek`.