ETT groeit in Chinees tempo

164 bekeken Laatste wijziging: 8 mei 2023
Article image of: ETT groeit in Chinees tempo

Terwijl het nog bouwt aan fase 3, denkt European Tank Terminal (ETT) al aan de realisatie van een vierde fase voor na 2012. Hiervoor houdt men rekening met een capaciteit van tussen de 200.000 en 400.000 m3. ETT3 omvat 465.000 m3 en moet in het eerste kwartaal van 2012 gereed zijn.

Blanker en droger
In ETT1 en 2 worden vooral stookolie, gasolie en diesel opgeslagen en ligt het accent op de zeevaart. In ETT3 komt meer ruimte voor blankere producten zoals kerosine, methanol en nafta. Ook komen er meer faciliteiten om treinen en trucks te beladen en wordt een pijpleiding aangelegd om blanke producten naar Antwerpen te pompen.

Chinees tempo
ETT1, pas sinds 2006 in bedrijf, en ETT2 werden (ook) vrijwel aansluitend op elkaar gerealiseerd. Deze zijn al goed voor 640.000 m3 en met ETT3 plus de maximale variant van ETT4, zou het gehele complex op een capaciteit van 1,5 miljoen m3 komen. ETT zou daarmee dicht achter Odfjell, nu 1,6 miljoen m3 komen op de ranglijst voor productenterminals. Onbetwiste nummer één blijft Vopak. Naast ETT zijn andere lopende grotere expansieprojecten in Rotterdam die van Botlek Tank Terminal, Tankterminal Europoort West en Argos Oil in Pernis

ETT
ETT is een dochterbedrijf van VTTI, dat 50/50 eigendom is van het Nederlands/Zwitserse Vitol en het Maleisische MISC, VTTI heeft wereldwijd elf terminal met zes miljoen kubieke meter opslagcapaciteit. Over twee jaar moeten het er dertien zijn met een dertig procent grotere capaciteit. In de Benelux exploiteert VTTI ook terminals in Antwerpen en Amsterdam. Vitol had in 2009 een omzet van $143 miljard. Hiermee komt het achter Shell, maar is het aanzienlijk groter dan de omzet van Unilever, Philips en Ahold samen.

Lees meer icon.arrow--dark

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijven icon.arrow--dark