Vopak krijgt er 500.000 m3 tankcapaciteit bij

icon.highlightedarticle.dark Tech & Productie
64 bekeken Laatste wijziging: 8 mei 2023
Article image of: Vopak krijgt er 500.000 m3 tankcapaciteit bij

Het tankopslagbedrijf Vopak krijgt er in de Rotterdamse haven ruim 500.000 m3 nieuwe tankcapaciteit bij. Het bedrijf versterkt hiermee zijn positie als marktleider verder. Tijdens de presentatie van de financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2011 maakte Vopak bekend dat er weinig rek meer zit in verhoging van de bezettingsgraad van de huidige capaciteit en de efficiency. Verbetering van het resultaat moet vooral komen uit vergroting van de capaciteit.

Half miljoen
Op de Europoortterminal, één van ’s werelds grootste voor minerale olieproducten, met een capaciteit van 3,3 miljoen m3 verrijzen vier tanks met een gezamenlijke capaciteit van 160.000 m3. Op de Maasvlakte Olie Terminal (MOT) nadert 360.000 m3 zijn voltooiing. Hoewel Vopak één van de zes aandeelhouders is in de MOT, krijgt het de nieuwe capaciteit geheel ter beschikking.

Stemmingswisselingen
Met de huidige 4,5 miljoen m3 opslagcapaciteit in 39 tanks met een inhoud van 112.000 m3 elk, ging de MOT al door voor de grootste ontvangstterminal voor ruwe olie in de wereld. Oorspronkelijk hadden de Rotterdamse plannenmakers het idee dat er nog eens twee van deze enorme terminals op de Maasvlakte zouden komen. Door de oliecrises draaide de stemming van ongebreidelde optimisme naar een zeker pessimisme; er zou nooit meer behoefte zijn aan meer capaciteit. Na een kleine veertig jaar verschoof de stemming weer naar realistisch optimisme. De aanvoer van Noordzeeolie loopt terug en er wordt meer en meer ruwe olie aangevoerd van verder weg (Rusland, Midden-Oosten, Centraal-Azië via Turkije, Afrika). De hiervoor gebruikte tankers zijn veel groter dan de pendelschepen voor de Noordzee. Ook moet er door de uiteenlopende kwaliteiten meer gemengd worden dan bij de ‘ideale’ Noordzeeolie. Daarnaast ontstaat behoefte aan over- en opslagcapaciteit van Russische ruwe olie voor andere continenten. Vanuit Rusland men relatief kleine schepen (diepgangbeperking Oostzee). Voor de lange afstand naar vooral Azië is het goedkoper om zeer grote tankers in te zetten. Rotterdam is daarvoor het ideale draaipunt. De te ontwikkelen Tankterminal Europoort West kan beantwoorden aan deze behoefte.

Lees meer icon.arrow--dark

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijven icon.arrow--dark