De faciliteiten in de Rotterdamse haven voor het behandelen en opslaan van ruwe olie worden verder uitgebouwd. Bij Shell Europoort is de steiger geschikt gemaakt voor schepen met een nóg grotere diepgang. Na de Maasvlakte Olie Terminal (MOT) waar eind 2011 drie nieuwe tanks in gebruik zijn genomen, breidt nu ook Maatschap Europoort Terminal (MET) zijn tankcapaciteit uit. De extra tankcapaciteit is niet zozeer nodig voor een grotere aanvoer, maar geeft de raffinaderijen meer flexibiliteit, hetgeen ze concurrerender maakt. Omdat de winning/productie van Noordzee olie afneemt, zal er in de toekomst uit nog meer gebieden ruwe olie aangevoerd worden. Deze verschillende soorten worden bij MET op specificatie gemengd.
Shell Europoort: steiger
Vorige week is de verdiepte ligplaats aan Shell steiger 104 in de Beneluxhaven gereed gekomen. De ‘pocket’ voor de steiger (een vak van 400 m x 80 m) is recentelijk met twee meter verdiept naar 23,65 m -NAP. Het bodempeil is hiermee identiek aan het bodempeil voor de steigers bij MOT. Het vaarpad naar de steiger is met 0,5 meter naar 22,15 m -NAP uitgebaggerd. Hierdoor kan Shell de allergrootste olietankers ontvangen met een diepgang van 22 meter, goed voor ruim 30.000 ton meer ruwe olie per schip.
MET: tanks
De uitbreiding van de tankcapaciteit bij MET omvat twee tanks van 105.000 m3 elk. De eerste is eind 2012 operationeel geworden en de tweede volgt in mei. Op het terrein is ruimte voor nog één tank, waarover nog geen beslissing is genomen. De capaciteit na de lopende uitbreiding bedraagt 1,6 miljoen m3 in 21 tanks. Jaarlijks wordt bij MET circa 16 miljoen ton ruwe olie aangevoerd. Bijna al deze olie wordt verpompt naar de raffinaderijen van Total in Antwerpen en Ruhr Oel , eigendom van BP en het Russische Rosneft, in Gelsenkirchen.
Aanvoer ruwe olie
In de afgelopen 10 jaar schommelde de aanvoer van ruwe olie tussen 92 en 102 miljoen ton (98 miljoen in 2012). In die periode is het aandeel van ‘Noordzee olie’ gedaald van ruim 40 miljoen ton tot minder dan 20 miljoen ton. Sinds 2003 komt de meeste ruwe olie uit Rusland. In 2012 maakte ‘nat massagoed’, waar ruwe aardolie onderdeel vormt, bijna 50% van de overslag in de Rotterdamse haven uit.