FluidsProcessing.nl NL
Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Meld u nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.

     

Kort nieuws
02-04-2015  |  5046x
Deel dit bericht

Dynamisch hydro systeem op Ferrari racecircuit Imola

Het Enzo en Dino Ferrari Internationaal Circuit in Imola (Italië) staat al meer dan 50 jaar wereldwijd bekend om de vurige auto- en motorraces. Hoogtepunt waren de San Marino Grand Prix Formule 1 wedstrijden die hier in 1981 voor het eerst gehouden werden. In 2013 is er een hydro systeem aangelegd, waardoor bepaalde gebieden van Paddock 2 onder water gezet konden worden om aquaplaning te testen.

De Paddock, een essentieel gebied dat rijders en teams moeten passeren om toegang te krijgen tot de baan, is totaal getransformeerd. De Paddock bestaat uit twee grote delen: Paddock 1 bevindt zich achter de boxen en biedt plaats aan vrachtwagens, auto’s en motoren. Paddock 2 ligt nabij de Rivazza Bocht en wordt gebruikt als een uitbreiding van Paddock 1 op wedstrijddagen en als testgebied voor auto’s en motoren.
Het hydro systeem werd in de zomer van 2013 aangelegd, waardoor bepaalde gebieden van Paddock 2 onder water gezet konden worden om aquaplaning te testen.

Het systeem bestaat uit een dompelpomp die water pompt uit een ondergrondse tank, die vlak naast het onderhoudsgebied is opgeslagen, en drie soorten spuitkleppen, die zich gunstig onder het wegdek bevinden.

Het systeem is volledig geautomatiseerd en wordt geregeld door middel van een bedieningspaneel met twee manieren van bediening:

•lokale bediening, aan de voorzijde van het paneel
•afstandsbedieningen, te bedienen via een externe drukknop, waardoor de bijrijder de kleppen kan activeren tijdens het testen.

De hoge reactiesnelheid van het systeem is wat dit systeem zo bijzonder maakt. Onbetrouwbare signalering wordt geëlimineerd, wat directe, real-time metingen garandeert.
•Uitstekende PI optimalisatie dankzij de oscilloscoop functie tijdens de testfase.
•Het IP66 beschermingsniveau zorgt voor opmerkelijke financiële besparingen.
•Sleepmode (Slaapstand functie). Dankzij deze functie wordt de slijtage van de pomp en het energieverbruik drastisch verminderd, doordat het systeem op gedefinieerde setpoints inactief is wat zorgt voor een minimaal stroomverbruik. De frequentieregelaar start de pomp opnieuw op zodra de druk onder de ingestelde waarde uitkomt.

IP66 beschermingsgraad
De Danfoss Vlt aqua drive FC 202 van 37 kW uitgevoerd in beschermingsklasse IP66 regelt de druk in de leidingen via een terugkoppelsignaal (4-20 mA) welke rechtstreeks door een druksensor wordt afgegeven. Dankzij de IP66 behuizing kan de installatie direct naast de tank geplaatst worden, waardoor de lengte van de pomptoevoer minimaal is.

De frequentieregelaar is geprogrammeerd in ”Closed Loop” en met gunstig berekende PI-waardes waardoor het systeem zeer dynamisch functioneert en reactietijden tot een minimum beperkt worden. Dit betekent dat, uitgaande van een gesloten pomp, de beoogde 3 bar druk in 2 seconden bereikt kan worden. Snelheid is immers waar het hier om draait!

Prestatie en belangrijkste factoren
Deze werkelijk uitzonderlijke prestatie wordt verkregen dankzij een aantal specifieke kenmerken van de Vlt aqua drive:
•Op- en aftoeren. De Initial Ramp parameter zorgt ervoor dat de pomp zo snel mogelijk de minimum snelheid bereikt. Dit is bovendien noodzakelijk bij dompelpompen waarbij dit proces razendsnel moet gebeuren om schade aan de pomp te voorkomen.
•PI startsnelheid. Deze parameter zorgt ervoor dat de PI-regelaar alleen wordt geactiveerd zodra de pomp zijn gewenste druk heeft bereikt.
•Tijd filter op het terugkoppel signaal. De snelle schommelingen van het water in de buizen genereren turbulentie, wat door de druksensor wordt gemeten. In dit geval wordt het gefilterd terugkoppelsignaal gebruikt, wat de regeling rustiger maakt.

Door Federico Guarise, Application Engineer, Danfoss VLT Drives Italië.
 

Gerelateerd event

Danfoss VLT HVAC Drive Training, Module 1
Danfoss VLT HVAC Drive Training, Module 1 De HVAC Drive training behandelt het gebruik van Danfoss drives uit de FC102 serie in typische HVAC toepassingen, zoals ventilatoren, pompen en compressoren. De training heeft tot doel cursisten in staat te stellen de frequentieomvormer op de juiste manier aan te sluiten, in bedrijf te stellen en te bedienen, alsmede storingen te kunnen verklaren en oplossen. Het instellen van de parameters met de quick-setup en functie-setup is onderdeel van de cursus. De cursus heeft een praktisch interactief karakter waarbij wordt gewerkt met voorbeelden uit de HVAC sector. Inhoud VLT HVAC Drive Training: De VLT HVAC Drive training heeft de volgende opbouw: 1. Enkele basisbegrippen elektrische aandrijftechniek 2. Motoren en frequentieomvormers 3. Opbouw frequentieomvormers 4. Aansluiten en EMC 5. Paneel en bediening (uitlezingen, quick setup) 6. Hands-on: aansluiten motor en uitvoeren quick setup 7. Stuursignalen en functie-setup 8. Hands-on: aansluiten I/O en uitvoeren functie-setup 9. MCT-10 software + hands-on 10. Foutmeldingen In de cursus zijn een aantal hands-on oefeningen opgenomen die in tweetallen worden uitgevoerd met Danfoss trainingspanelen voorzien van een Danfoss FC102 HVAC Drive en elektromotor. De cursusmap bevat handouts van het lesmateriaal en een bedieningshandleiding van de HVAC Drive FC 102. Deze handleiding wordt tijdens de cursus gebruikt als naslagwerk. Aanmelding De kosten voor deelname aan de cursus bedragen € 225,00 per persoon, excl. btw en. Deze prijs is inclusief lunch, een uitgebreide cursusmap en certificaat van deelname. De training duurt van 09:00 t/m ca. 16:00 uur. Er kunnen maximaal 10 personen deelnemen aan de training. Deze training vindt plaats in het Danfoss Training Center, maar kan ook bij u op locatie worden verzorgd.
24-05-2018 | Cursus | 1 dag | Gorinchem | Toegang: Gratis (na registratie)

Bedrijfsinformatie

Gerelateerde expertises

PROCES MEDIA
Solids Processing Fluids Processing MB Maintenance SchuettgutPortal
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
Service en contact
ContactDisclaimerPrivacyAdverterenInloggen controlpanel